Jak na firemní kulturu (1) - Motivace

25. Únor 2020 | Blog

Spousta šéfů a manažerů přemýšlí nad tím, jak své lidi motivovat, aby dělali víc. Kladou si otázku: "Proč nejsou angažovaní, jako já? Jak je mám k tomu donutit? Nabídnu jim prachy, a pak to bude určitě fungovat." Můj názor na to je, že jsou vedle jak ta jedle, a že slíbené peníze motivaci spíš zabíjí, než podporují. A možná, že to je vlastně úplně o něčem jiném, co peníze nutně nestojí.


Vědecké poznatky

Externí odměny prý fungují dobře, pouze pokud jde o manuální a úzce zaměřenou práci. Pak prý platí, že čím víc peněz, tím větší množství výsledků.

Pro všechny ostatní činnosti, kde je potřeba zapojovat hlavu a selský rozum, to však neplatí. Dokonce to prý škodí a s rostoucí odměnou lidi dosahují horších výsledků. Taky platí, že externí motivace (peníze, cukr a bič) zabíjí motivaci vnitřní (zapálení, nadšení). Takže kdybyste tam tu odměnu nedávali, tak byste udělali líp.

Zároveň platí, že jakmile jednou sklouznete k těmto "úplatkům", pak už pojedete jenom v tomto módu. Jestliže dítěti nabídnete 100 Kč za to, že vynese odpadky, pak jste založili výměnný obchod. Když pak budete chtít umýt nádobí, začínáte obchodní jednání. Takže za kolik? A co teprve posekat trávník? To je spirála, do které se podle mě nechcete dostat...

Jirka Halousek

Vede ty, co vedou
Ve firmě od úplného začátku