Na co zaměříte svoji pozornost, to taky dostanete

Autor: Lukáš Ullmann, vedoucí vývojového týmu

Zase další chyba v programu. Zlý sen každého programátora a jeho vedoucího. V tu ránu nikoho nezajímalo, že jsme do programu v tříměsíční aktualizaci naprogramovali dalších minimálně dvacet větších či menších vylepšení. Moje první otázka směrem k týmu zněla: „Kdo to sakra zase udělal?“

Většinou se pak našel nějaký odvážný programátor a odpověděl mi: „To tester neotestoval všechny scénáře!“. Jasně – pojďme zkusit hodit zodpovědnost na někoho jiného. Tím jsme si ale vůbec nepomohli. Po výměně názorů a obviňování, kdo za to vlastně může, jsme chybu opravili. Nicméně prostředí ponuré nálady už ten den u nás zůstalo. Nikdo z toho neměl dobrý pocit. Mě, jako vedoucího, navíc čekal ještě jeden nepříjemný krok. Informovat svého nadřízeného, kolik chyb nám v aktualizaci zase proklouzlo. Měl jsem tehdy nastaveno, že za každou chybu se mi strhne určitá částka z výplaty. Ale i přes mou finanční motivaci (upřímně řečeno spíš demotivaci) však chyby neklesaly a stále se objevovaly další a další.

Co s tím? Věděl jsem, že takto to dál nedává smysl. Že boj s chybami nejde vyhrát. Sebral jsem odvahu a dohodl se s nadřízeným, že zrušíme ten nesmysl s finanční penalizací chyb. Přestali jsme zaměřovat naši pozornost na chyby a začali se soustředit na to, co se povedlo, kolik jsme toho udělali a kam jsme se posunuli. Zkrátka negativní přístup jsme vystřídali tím pozitivním. Během velmi krátké doby jsem tak změnil přístup ke svým lidem a nese nám to ovoce. Množství chyb zásadně kleslo a když už se nějaká objeví, vnímáme to jako další příležitost pro zlepšení, nikoliv hledání viníka. A to je daleko příjemnější a smysluplnější cesta.

Jeden příklad za všechny. Když jsme v minulém roce vydávali jeden nový produkt, nechali jsme vypálit několik set CD. Asi po dvou instalacích jsme od zákazníků dostali zprávu: „To CD nám nejede!“. A chyba byla na světě. CD s potiskem už byla v krabičkách a třetina už byla dokonce odeslaná zákazníkům. Místo toho, abychom se vzájemně obviňovali, jsme dali hlavy dohromady a během chvíle jsme přišli na elegantní řešení. Navrhli jsme, že zákazníka budeme telefonicky kontaktovat a rádi mu pomůžeme s instalací na dálku – aby to neměl tak složité. A přitom mu doinstalujeme potřebné knihovny, které jsme na CD zapomněli vypálit. Musím říct, že zákazníci byli příjemně překvapeni, že jsme jim iniciativně pomohli s instalací, takže naši chybu vlastně ani neobjevili. Ve finále o nic nešlo, nikdo si toho nevšiml a zákazník měl ještě dobrý pocit, že mu pomáháme s instalací.

Díky tomuto přístupu jsem si uvědomil, že pokud chci, aby tým ve svých schopnostech rostl a učil se novým věcem a pokud chceme vyvíjet další a další funkčnosti, bude s vysokou pravděpodobností docházet k chybám. Tomu se nedá vyhnout. Samozřejmě děláme maximum pro to, aby tam chyby nebyly, ale když už se stane, jsou pro nás chyby příležitostí se naučit zase něco nového. Odejít silnější a zase o trochu chytřejší. Vzhledem k rozsáhlosti našich produktů je příliš náročné čelit všem našim zákazníkům, kteří poctivě dennodenně „testují“ (čti používají :)) naše produkty. Důležité je, jak budeme k chybám přistupovat, co se z nich naučíme a jestli si při tom stále dokážeme udržet pozitivní náladu v týmu.

A myšlenka na závěr? Zkuste taky vyměnit negativní přístup za ten pozitivní. Místo chyb se soustřeďte na to, co se podařilo, co se povedlo, co jste se naučili nebo kam jste se posunuli. Hledejte klidně i drobnosti, ze kterých máte radost. Protože platí, že co budete zalévat, to vám taky vyroste :).

 

Sdílejte...Share on Facebook36Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn8

Autor

Lukáš Ullmann

Rád se obklopuji lidmi, kteří znají legraci a umí dotáhnout svou práci. Vždy se snažím rozdávat dobrou náladu plnými hrstmi.