Jak jsme tvořili IReBook

Autor: Jiří Halousek, ředitel

Pokud se vám líbí náš IReBook, o kterém jsem psal v minulém příspěvku, tak dnes máte možnost se dozvědět, jak jsme takovou knihu vytvořili. Ukážu vám naši cestu, na které jsem se sám hodně naučil. Naučil jsem se, jak moc důležité je pro leadera zapojovat další lidi do společné tvorby a umožnit jim spolupodílet se na budoucnosti. Ukážu vám, jak se vyvíjely naše myšlenky, jaké otázky jsme si pokládali a na co jsme přišli v průběhu tvorby. Pojďme na to.

Proč vlastně tvořit culturebook?

Poprvé jsme otevřeli téma značky naší společnosti v září minulého roku. Měl jsem za sebou pár diskuzí s šéfem vývoje Pepou o tom, jak je pro nás obtížné hledat nové lidi, protože jsme jen „malou“ českou firmou v prostředí nadnárodních gigantů. A ještě ke všemu sídlíme v Brně – v Sillicon Valley České republiky, kde poptávka po lidech z IT násobně převyšuje nabídku.

Tehdy jsme si řekli, že musíme změnit naši strategii. Inzeráty nezabíraly a volní lidé na trhu už prostě nebyli. Tak jsme si řekli – pojďme přestat lidi hledat a začněme je přitahovat! Bylo nám jasné, že to bude běh na dlouhou trať. Ale pořád lepší pozdě, nežli později. Značku si prostě nekoupíte, nemůžete ji zkopírovat ani vytvořit ze dne na den. Pozitivní je, že jsme měli na čem stavět, protože máme ve firmě super lidi, dobrou pověst u zákazníků, děláme na smysluplných produktech, prostě máme zdravé jádro. K tomu touhu něco dokázat, silnou motivaci a dostatečné odhodlání. Stačí kolem toho jádra vybudovat obal a dát světu o sobě vědět. Jak na to?

Krok číslo 1 – první pracovní tým

Rozhodl jsem se vytvořit realizační tým, do kterého jsem kromě Pepy pozval ještě produkťáka Martina a markeťačku Marcelu a sešli jsme se v Impact Hubu, abychom nebyli zbytečně limitováni známým prostředím našich kanceláří. Doporučuji na taková kreativní setkání vypadnout ze známého prostředí (out of the box). Bavili jsme se o tom, jak moc jsme známí, kde všude působíme s naší značkou, jak chceme být vnímaní, jakou máme firemní kulturu a co jsou silné stránky naší společnosti, na které můžeme být hrdí. U toho jsme vypili několik lahví Bombilly a strávili dobrých 5 hodin přemýšlením.

Zleva Pepa, Marcela, já a Martin.

Také jsme otevřeli téma, jaké hodnoty, osobní přístup a přesvědčení by vlastně měl mít ten náš nový iresofťák, kterého chceme do firmy přitahovat. Výsledkem našeho brainstormingu byla sada devíti vlastností, u kterých jsme objevili jak jejich pozitivni, tak i negativní vyjádření. Díky tomu jsme například zjistili, že rozhodně nechceme do firmy namyšleného, podlého, pasivního a negativního suchara, který se vymlouvá :).

Krok číslo 2 – zapojení celého vedení

O týden později jsem uspořádal další workshop, kde nás bylo už celkem 12 – celé vedení naší společnosti. Na úvod jsem se zeptal, co pro každého z nich znamená značka IReSoft. Jaké emoce se jim vybaví, jaké asociace mají v hlavě, co je napadne, když vidí naše logo nebo slyší název naší společnosti. A dostal jsem následující odpovědi: WOW, dobrá parta a kamarádi, hrdost na náš přístup, progresivita, férovost, stabilita, spolehlivost, důvěra, seberealizace a rozvoj, úspěch, domácí prostředí.

Výsledkem našeho pětihodinového setkání byla nejen sada našich silných stránek (tedy proč stojí za to být součástí naší firmy) a osobních vlastností (tedy jaký by měl být náš další parťák), ale celé setkání mělo několik vedlejších efektů, které mě příjemně překvapily. Kdybych to měl shrnout ve čtyřech slovech, tak je to – týmovost, zapojení, spolupráce a důvěra. Uvědomil jsem si, že právě zapojením ostatních lidí do společné tvorby jim umožním podílet se a ovlivnit další směřování naší firmy. Při společné tvorbě navíc podpoříte týmový duch, spolupráci a důvěru mezi lidmi. Toto byla pro mě velká lekce. Bylo jasné, že musí následovat další krok, i když ten bude vyžadovat velkou spoustu mého času. Chtěl jsem totiž zapojit všechny iresofťáky – celkem 70 lidí.

Krok číslo 3 – brand tour

Pojal jsem to jako koncertní šňůru. Naplánoval jsem si na listopadové čtvrtky a pátky každý den jeden workshop. Celkem 6 setkání, každé z nich tak na 4-5 hodin. Ve finále jsem si to hodně užil, protože jsem měl možnost poznat všechny naše lidi. A oni měli zase možnost poznat mě.

Nejvíc mě překvapilo, jak moc podobné jsou odpovědi jednotlivých týmů. O to snazší jsem to pak měl, když jsem hledal průnik všech odpovědí. Na otázku „Proč stojí za to být součástí značky IReSoft?“ se nejčastěji opakovala odpověď – přátelský kolektiv, důvěra, smysl práce, férový přístup, seberealizace a neformální prostředí.

Odpovědi na to, jaké vlastnosti by měl mít iresofťák, pak byly z 90% stejné ze všech skupin. Potvrdil jsem si, že nás všechny spojují stejné společné hodnoty. Ty hodnoty, které reprezentujeme v IReBooku. Jsem přesvědčen, že jestli si máme udržet takovou skvělou partu i do budoucna, musí každý další iresofťák být v souladu s našimi hodnotami. A kdyby to byl třeba namyšlený a bezcharakterní sólista, tak by se mu stejně u nás nelíbilo :).

Doporučení na závěr

Pokud chcete vytvořit knihu firemní kultury, uvědomte si, že má mnohem větší význam pro vaši firmu, než jen nějaký další reklamní materiál. Proto ho nevytvářejte jen v marketingovém oddělení vaší firmy. Dejte si na to čas (nám to trvalo necelé 3 měsíce) a hlavně zapojte všechny. Ptejte se. Naslouchejte. Hledejte společné hodnoty. Umožněte všem, ať se podílí na tom, jak budete působit navenek. A buďte upřímní a otevření. Už se těším, až budeme společně tvořit IReBook 2016.

Sdílejte...Share on Facebook40Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn11

Autor

Jiří Halousek

Jsem hrdý na firmu IReSoft, kterou vedu. Chci, aby se lidi u nás mohli spolupodílet na budoucnosti naší firmy, zdokonalovat se a realizovat své nápady a přitom být součástí něčeho většího, čím můžeme tento svět udělat lepším. Jako kouče mě baví pomáhat lidem v mém okolí, aby vyhrávali své hry a žili naplněný a smysluplný život.